Selasa, 28 Julai 2009

BAGAIMANA RUNTUHNYA TAMADUN ISLAM


DENGAN NAMA ALLAH, MAHA PEMURAH, MAHA MENGASIHANI



Runtuhnya tamadun Islam yang dibangunkan asasnya oleh Rasul SAW, para Sahabat, salafussoleh dan pemimpin -pemimpin bertaqwa seperti Muhammad Al Fateh, bukanlah disebabkan faktor luar. Tamadun Islam runtuh apabila umat Islam telah dihinggapi penyakit "al wahan" iaitu cinta dunia dan takut mati.


Lemahnya iman ini pula bermula dari pengabaian dan kerosakan institusi pendidikan Islam secara formal, lebih-lebih lagi yang tidak formal yang turut ditimpa penyakit "al wahan".


Bila hati ketandusan iman, manusia mengejar kemajuan tidak lagi atas dorongan iman tetapi atas dorongan fitrah akal dan nafsu semata-mata. Dengan kata lain,, bukan "line' taqwa yang mereka susuri tetapi line "quwwah" (kekuatan lahir). Oleh kerana itu, Allah tidak bantu usaha-usaha mereka. Akhirnya keruntuhan tamadun rohaniah turut menyebabkan keruntuhan tamadun lahiriah. Sebab itulahnkita liahat kehancuran berlaku pada empayar Islam dihujung-hujung kegemilangannya. Tamadun rohaniah mereka runtuh, akhirnya tamadun lahiriah mereka juga runtuh. Allah berfirman yang bermaksud :


" Dia mendapat kerugian di dunia dan Akhirat; itulah kerugian yang nyata." (Al Haj:11)

Tiada ulasan: